ateron
organisatie en procesverbetering

Lean (Six) Sigma

Ateron biedt  een compleet pakket van diensten aan zoals: Lean assessment, Quickscan, Strategie en implementatie met Hoshin Kanri, Lean management , trainingen, teamontwikkeling, coachen van Belts en het uitvoeren en implementeren van verbeterprojecten.

Daarnaast kunnen wij het projectmanagement voeren voor complete Lean transformatie trajecten en ondersteunen  uw reis naar Operational Excellence / Organisatie Excellence.

Tevens kunnen wij de lean manier van werken en denken  integreren met uw kwaliteitsmanagementsysteem. Wat borging van de Lean cultuur in uw DNA garandeert.

We hebben Lean en Six Sigma toegepast in zorg-,  productie-, logistieke en kantooromgevingen.

Succes begint bij een goede implementatie

Men leest wel eens dat  Lean Six Sigma implementaties in de  praktijk niet altijd succesvol zijn.
Soms ontbrak de deskundigheid, een andere keer waren belangrijke voorwaarden voor succes niet aanwezig. Organisaties die écht naar lean excellence weten door te stoten hebben het vermogen om een cultuur- en gedragsverandering bij medewerkers te bewerkstelligen. Het realiseren van een continue verbetercultuur is misschien wel het meest cruciaal voor het welslagen.

Wilt u meer informatie neem dan vrijblijvend contact met ons op.

5S en Continu Verbeterteams

Ateron biedt workshops aan om 5S en continu verbeteren bij u te implementeren.

Wanneer Kaizen combineren met Continu Verbeter Teams?

Als u het volgende op de werkvloer of op het kantoor ziet: Een afdeling die in topconditie verkeert, die het voorbeeld is voor anderen, waar medewerkers als ijverige mieren continu met verbeteren bezig zijn. Waar iedereen gedisciplineerd werkt volgens standaard werkwijzen.
Kiezen voor een standaard werkwijze is de meest slimme en effectieve methode van werken voor dat proces, waar alle betrokkenen het over eens zijn. Indien dit niet zo is en u zich afvraagt hoe we dit voor elkaar krijgen, dan bevelen wij onze 5S-workshop aan.  Deze workshop is pragmatisch en werkt altijd. De enige voorwaarde is dat het management erachter staat en ook toe is aan een cultuurverandering.

5S is een beproefde techniek van Lean om in korte tijd orde, netheid en standaard werkwijzen te creëren en te borgen op de werkvloer. Er is een Operationele en Office variant.

5S komt uit Japan en staat voor:

  • Seiri = Sorteren van wat we wel/niet nodig hebben voor ons werk.
  • Seiton = rangSchikken is analyseren en optimaliseren van het werkgebied.
  • Seiso = Schoonmaken en in topconditie brengen van de werkplek.
  • Seiketsu = Standaardiseren van processen (Standaard Werk).
  • Shitsuke = In Stand houden / borgen van de veranderingen.

 

De workshop start met een korte training in 5S en Lean Technieken. De geleerde technieken worden daarna direct toegepast in de workshop. Het doel is dat aan het einde van de workshop de werkvloer is veranderd en deze verandering is geborgd. Daarom is deze workshop ook de start van een cultuurveranderingsproces.

Seiri

De werkplek en werkvloer worden zorgvuldig geanalyseerd op wat al dan niet nodig is om het werk te doen. De spullen die niet nodig zijn worden weggehaald. Wat we regelmatig zien is dat er spullen staan die verouderd of stuk zijn, of waarvan iedereen zich van afvraagt waar ze toe dienen. Vaak zijn deze afkomstig uit een ver verleden. Dikwijls zie je ook overal rommel in gangpaden, kasten, lades. Dit is de eerste fase van een veranderproces. Een verandering in normen en waarden over de werkplek.

Seiton

Indien wat onnodig is, is weggehaald, komt er letterlijk ruimte voor nieuwe ideeën, locaties, stroming van goederen en mensen. In deze fase worden de huidige werkplekken en goederenstroom geanalyseerd op MUDA (verspilling), ergonomie, veiligheid, efficiency, kwaliteit en visueel management. Het resultaat is dan een geoptimaliseerde werkplek en werkvloer. Het moge duidelijk zijn, dat grote installaties niet in korte tijd verplaatst kunnen worden.

Seiso

Wij noemen Seiso de fase waar we de werkplek in TOPconditie brengen. Wat TOPconditie voor de werkplek inhoudt, wordt door het team zelf bepaald en geïmplementeerd. Dit kan betekenen: Bestanden opschonen, schoonmaken, schilderen, verplaatsen, achterstallig onderhoud wegwerken, etc. Daarnaast wordt er zeer veel aandacht gegeven aan visueel management. Het direct kunnen herkennen van de status van een proces.

Seiketsu

Seiketsu staat voor standaardiseren. De veranderingen moeten vastgelegd worden in procedures, medewerkers worden geïnstrueerd en toegepast in andere nog onder handen te nemen werkplekken.

Daarnaast kun je op korte termijn niet alles veranderen. Veel verbeterideeën hebben langere tijd nodig. In deze fase richt het team zich erop om de veranderingen te standaardiseren. Standaard werk wil zeggen de meest slimme en effectieve manier om het werk te doen. De aanpak waar alle medewerkers het over eens zijn.  Iedereen wordt dan geacht om het werk dan ook zo te doen. Zo creëren we een basisproces. Dit basisproces is het uitgangspunt om straks nog verder te verbeteren.

Shitsuke

Dit staat voor het borgen van de veranderingen en topconditie. Dit is veelal de moeilijkste fase. Teams zijn enthousiast, voeren veranderingen door.  En dan begint, als je het borgen niet managet, helaas de neergang in TOPconditie en het niet toepassen van standaard werk. In deze fase wordt een plan van aanpak gemaakt hoe dit borgen.

Continu Verbeter Teams

Door het toepassen van 5S is er een succesvol verbeterteam gevormd. De organisatie heeft ervaring opgedaan met verbeteren in teamverband en duidelijke positieve resultaten geboekt.  Dit team in deze samenstelling kan dan ook andere verbeterideeën doorvoeren. Daarnaast bevelen wij aan om medewerkers verder te trainen in de Lean 6-sigma verbetermethodieken.

Verander Management en Continu Verbeter cultuur.

Wanneer u met 5S start moet u zich er bewust van zijn dat dit de start is van een Continu Verbeter Cultuur. Het verkrijgen en borgen van een Continu Verbetercultuur en bijbehorende continue procesverbetering is zeer belangrijk voor uw concurrentievermogen. Daarom dient deze verandering zorgvuldig begeleid te worden.

Wat we soms zien bij organisaties is, dat ze 5S ‘gebruikten’ als een keer goed opruimen en niet als de start van een cultuurverandering naar een Continu Verbetercultuur.

Onze consultants zijn ervaren verandermanagers. Daarnaast brengen wij u graag in contact met organisaties die u voorgingen in dit traject.

Continu Verbeteren is noodzaak

Om te overleven moet elke organisatie continu verbeteren toepassen op haar producten, diensten, processen, organisatie, medewerker- en managementkwaliteit.

Kunnen we u verder helpen?

De partners van Ateron zijn zeer ervaren binnen hun vakgebied.
Zij zijn continu bezig met het up to date houden van hun kennis en weten wat er speelt in de markt.

Ja, neem contact met mij op